Vinden er min mor

Dette er en bok jeg ikke tror mange har lest. I den vanlige hverdagen til mange som stresser til og fra jobb i byene, og som ikke tenker over ting som indianere, kultur og urgammel medisin. Forfatteren blir kalt Bear Heart og var indianer i muskogee-stammen. I boken forteller han om sitt liv, sin oppvekst som indianer og medisinmann og hvilke prøvelser han gjennomgikk. Boken inneholder utrolig mange gode poeng og setter noen av de største spørsmålene vi mennesker har i nytt lys og han gir oss en ny måte å tenke på. Spørsmål som: Hvem er du? Hvordan behandler du de rundt deg, ung som gammel? Hva står du for?
Han får oss til å tenke igjennom ting som vi alltid har tenkt er kjempenegativt, og han snur det til noe positivt. Og viser oss hvor viktig det er å sette pris på det vi har, om det er mye eller lite. For eksempel: Du har vært i en bilulykke og knakk kun armen din. Og takke for at det skjedde. Takke for det du gjennomgikk. Vanligvis tenker vi alle “fytt i katta så kjipt det var.” Så håper en at det gror fort. Men Bear Heart fremstiller det på den positive siden at man vokser på alt. Uten alle våre minner, opplevelser, gode som onde, så hadde vi ikke vokst, lært og blitt mer vis. 

Sitater:
“Når det er noe vi ikke er glade for, tar mitt folk om det ved å gjøre ære på det og si: Takk, du har lært meg noe.”  
“Vær takknemlig for alle de vanskelige situasjonene i livet, for du kan lære noe av hver eneste en.”
“Folk spør meg ofte om råd og veiledning for hva de skal gjøre, men i allmennhet er det beste rådet jeg kan gi enhver på ethvert tidspunkt: Fullfør aldri et negativt utsagn.”
“Lev som om du skulle dø i morgen. Gjør det du liker å gjøre, og gjør ditt beste hver dag.”
“Bare fordi du falt av hesten, behøver du ikke å bli liggende på bakken. Hvis det eneste du kan gjøre er å krype, så kryp. Hvis du kan komme deg opp, så gå. Si aldri: Det var det. Og gi opp.”

Alt i alt gir jeg denne boken terningkast 6. For den inneholder alt. Respekt, visdom og tankegang som kan endre livet ditt. Boken er velskrevet og lettlest. Og etterpå sitter du med en følelse at denne boken kommer du til å bruke som leksikon når du ikke vet hva du skal gjøre med livet ditt, og sitte med en veldig god følelse inni deg etter den er lest. Anbefales.

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg