Villmarksjenta

Nå har eg lest Villmarksjenta av Maria Grøntjernet. I all hovedsak så syns eg villmarksbøker og friluftsliv er spennende og artig. Men har sikkert mye med at eg liker det selv også, men aldri har lagt ut på lengre turer selv. Maria er 16 år da hun legger ut på sin lengste tur i sitt liv med malamuten Vega. 50 dager har hun på å gå fra svenskegrensen til Vestkapp i Norge. Altså, Norge på tvers. 

Boken inneholder bilder fra turen og tips og råd fra hva hun hadde med i sekken selv, men også hva en bør ha med seg på andre turer. (Alt fra dagtur i skog og mark, til lengre ekspedisjonsturer.) Selv om eg merker hun er ung, og hele skrivemåten er annerledes enn hva eg ellers leser, så er det likevel velskrevet. Så mye lykke, smerter, lengsler, utholdenhet, følelsen av mestring og å overvinne sine egne redsler. Så vil si boken også er en stor inspirasjon for alle som ønsker å komme seg mer ut. 

Jeg gir denne boken terningkast 5-. Det er en bra gjennomført bok, men den gir ikke helt på topp følelsen. Det er lett å drømme seg bort med å bare se på bildene i boken. Og eg vipper mellom 4 og 5, så blir det 5-. Hun er kåret til årets villmarking 2013. Og det står stor respekt i å utfordre seg selv i det en er mest redd for. I dette tilfellet mørket hovedsakelig. Liker veldig godt hvor ærlig hun er, og så modig til å legge ut på denne reisen. Der hun er mye alene og må stå på egne bein. 

0 kommentarer

Siste innlegg