Planlegge, men ikke planlegge

Noe som er viktig før en reise er selvsagt å planlegge, om ikke alt, så noe. For eksempel så trenger en flybilletter, et sted å overnatte og grunnleggende ting som pass og penger. Noe som er veldig vanlig når en skal på en ferie er å ha fly, hotell og full trillekoffert med seg (som inneholder 3 ganger så mye ting enn hva man egentlig trenger). Veldig ofte fyller vi dagene før vi har ankommet destinasjonen. Når man reiser syns jeg det er viktig å vite hva man drar til. For eksempel, religionen til landet, bør en ha en viss kleskode? Er det et vanlig turiststed eller nesten ingen turister i det hele tatt? Hvordan er sikkerheten? Temperatur – kaldt eller varmt? Strand eller fjell. Ofte kan man få begge deler. Men man trenger ikke å vite alt som skal skje for det er fint å ha åpne dager til å gjøre akkurat det du vil i øyeblikket. 

Jeg elsker å planlegge, lære nye ting og oppdage nye steder. Og jeg syns det er veldig greit å vite hva jeg går til. Både ved steder å se og hvordan sikkerheten er på de forskjellige stedene (veldig greit å vite når man drar alene spesielt). Så nå når jeg drar som backpacker alene så er det en del faktorer som spiller inn. Jeg har gjort research på hvilke steder jeg vil se og hvilken rute jeg kan dra for å få sett det. Det innebærer regnskog, vulkaner og tropiske strender, så må tenke igjennom pakkingen ganske nøye for at det ikke skal bli for mye, men ei heller for lite. Jeg har bestilt alt av fly, så det er klart. Men har kun ordnet overnatting de to første nettene. Det er der “ikke planleggingen” kommer inn. 

Det å ha muligheten til å endre rute underveis og bare “live in the moment”, ta ting som det kommer. For plutselig har de lokale mye bedre tips til ting å gjøre et annet sted enn du først hadde tenkt. Jeg har en del overnattingsplasser som jeg vet er bra, da jeg har gjort research på forhånd på forskjellige hosteller, greit å ha altenative overnattingsplasser.

En ting er sikkert! Det kommer til å bli en fantastisk tur! Nå er det bare 13 dager igjen!


Her skal jeg bo de første 2 nettene. Santa Elena, Monteverde.
 


Regnskog med mangfoldig dyreliv. En flott måte å få sett det er å gå på mange av hengebroene som er rundtom. 

ph/google

#Costarica
 

0 kommentarer

Siste innlegg