Pura vida

Regnskogen. Det finnes ikke så mye ord til å beskrive den.
Men for å begynne ved begynnelsen; i går våknet jeg relativt tidlig av meg selv (06.40). Jeg hadde ingen planer for dagen,  helt til jeg møtte på Yvonne igjen. Ei som tok samme minibuss/større taxi som meg fra Monteverde til hit. Hun hadde bestilt en tur hos Jungle tours da de er billigst av alle her. ($35 kontra $50 andre steder) hun sa kort hva det gikk ut på,  så jeg bare løp ned med en gang og heiv meg på samme tur!

Klokka 2 ble vi hentet av guiden våres på hostellet. Det var en lengre kjøretur enn vi først trodde,  men så utrolig mye fin utsikt vi så på den humpete veien! (eller naturlig massasje som guiden kaller humpingen på veien) Vi dro til en annen side av Arenal vulkanen og fikk se mer av den steinete siden. Vi var innom et sted som så mer ut som et museum, men hadde også seismograf der vi kunne se aktiviteten til vulkanen og de små endringene som er. Og vi så et par faktisk. Vi fikk høre om historien til vulkanen i forhold til steder på Costa Rica,  mye interessant informasjon. Etter det skulle vi ut på tur. Selvsagt,  så var det nydelig vær hele bussturen ut til dette stedet,  men i det vi var komt av bussen,  så begynte det å hølje ned. Og ikke lite heller! Så vi gikk ut en hel gjeng på vei til en flott tur i regnskogen i hølje regn,  og enda bedre,  lyn og torden noe så voldsomt underveis! Det var så vakkert! Vi fikk sett “spider monkeys”,  Costa Rica som versjon av kalkun,  både hun og han. Masse forskjellige mindre dyr (ikke slanger eller edderkopper). Vi fikk gått på to hengebroer,  vi så et majestetisk waterfall/foss lengre inne i regnskogen. Og på vei tilbake så hadde det klarnet litt opp noen steder på himmelen,  så vi kunne se solnedgangen skinne så vidt gjennom blader,  trær og vegetasjonen i regnskogen med en magisk gul oransje farge. Det var så utrolig nydelig flott!

Vi kom tilbake til stedet vi dro fra,  og gikk litt mer i motsatt retning igjen til en liten dam i regnskogen. Der har blitt mørkt nå,  men vi fikk sett en av de kjente frosken – green red eye frog.  Den er grønn,  og har knall røde øyne. Er ikke giftig,  men later som den er det med fargene. Litt sånn som flua som ligner på vepsen i Norge.
Etter det dro vi opp til der bussen satte oss av og guidene (vi møtte en annen gruppe med 2 andre guider ved fossen) så kom guidene med kjeks og fersk Costa Rica kaffe til alle sammen. Og jeg må si,  at den kaffen må være den beste jeg har smakt i hele mitt liv! Ikke fikk jeg kaffeshakes som jeg vanligvis får heller!
Etter det var spist opp og alle var mer happy trøkka vi oss alle sammen inn på bussen og avgårde igjen,  men ikke hjem igjen.

Da var det tid for natural hot springs. Så vi kjørte en liten stund før vi kom frem til stedet og alle kledde av seg på bussen (alle hadde badeklær under).  Så tutret og hufset vi oss avgårde bortover veien,  det regnet fortsatt litt,  men selv om regnet er ganske varmt her,  så var det ganske kaldt å stå ute sånn. Det var veldig mørkt også,  så ikke så vi så mye hvor vi gikk heller når vi begynte å følge stien ned mot elva. For dette er ikke noe fancy hotell hot spring,  dette er midt ute i regnskogen i en elv med oppvarmet vann fra vulkanen. (da vi var rett ved foten av vulkanen ish.)Og skal si vannet var varmt! Det var like varmt som varmebassenget på vannkanten! Så der satt vi, en gjeng på 20-25 folk og prøvde å bekjempe strømmen og dette varme vannet (vannmengden øker veldig fort når der regner). Guidene kom med hjemmelaget moonshine til alle som ville ha (det var veldig godt!) før de fant frem litt av hvert i eller ved elva, og alle som ville kunne få en mud facemask. Og huden ble skikkelig glatt og fin etterpå. Vi satt og chilla,  møtte nye mennesker rundt oss og preika skit. Før vi visste ordet av det var det på tide å dra igjen. Denne gangen tilbake til hostellet. Klokken var blitt 20.15. Siden vi reiste med det selskapet,  så fikk alle sammen tilbud på en bar/restaurant downtown La Fortuna. Så jeg dro tilbake til hostellet,  fikk tatt en dusj (for det var sand bokstavelig talt overalt! Før jeg tutlet nesen nedover. Hadde og kun fått spist en gang i løpet av hele dagen,  så var veldig klar for noe mat!
Hadde et fantastisk måltid på La Terazza med guiden og en annen jente fra Spania. Før vi plutselig ble samla en hel gjeng på 10-12 stk. Jeg fikk også lært meg enda mere spansk.
Kvelden ble lang,  da festen ble flytta opp til andre etasje som er et diskotek. Og etter 4 glasset med alkohol klokka 2-3 på natta takka jeg for meg. Selv om jeg ikke fikk ræva mi i seng før 4 på natta.

Et dyr som kom i taket på diskoteket.

0 kommentarer

Siste innlegg