Fra San José til Manuel Antonio

Jeg hadde en flott natt på TripOn Open House hostel I San José. Var der kun for en natt da jeg ikke har noe særlig interesse av å se den byen,  men det er et møtepunkt for mange andre steder i landet her. Og den byen er ikke akkurat kjent for å være den tryggeste heller. Jeg tok lokalbussen først fra La Fortuna til San José,  det tok ca 4 timer. Hostellet jeg bodde på ligger 50 meter fra der Costa Rica’s president bor,  så det er mye mer vakter og sikkerhet der i forhold til andre steder. Møtte mange artige mennesker på hostellet der også,  før jeg krøp i krypinnet mitt og fikk litt søvn på øye før det var opp tidlig neste morgen for å rekke neste transport.

Så ble det lokalbussen til Manuel Antonio. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å dra hit i det hele tatt,  men da jeg har møtt så mange mennesker på veien som anbefaler dette stedet,  så var det ikke verre enn å endre “planene”. Bussturen tok ca 3 timer,  og det var mye vakker natur på veien. En elv vi kjørte over var det også rundt 8-10 krokodiller i som jeg så. Og etter jeg kom frem til hostellet mitt (hostel plinio) har jeg sett papegøye, salamandere, kollibri, edderkopp (det er en ved den nederste bunken jeg egentlig skulle sove i,  men ikke fanken ligger jeg nærme det,  så tinga mine flytta seg raskt opp i senga over!)

Men skal innrømme at bussturen ut  hit var interessant. Alt jeg visste var at hostellet heter plinio og at det ikke lå ved endestoppet. Bussjåføren snakket kun spansk også,  så ble enda litt mer spansktrening der. Bussen kjørte lenger og lenger ut i regnskogen og jeg hadde ingen peiling på hvor jeg befant meg,  før det plutselig dukket opp et lite skilt med plinio på og det var noen trebygninger her. Så jeg gikk ut av bussen,  Bussjåføren lempa ut sekken min fra under bussen,  sa noe raskt på spansk og for inn igjen i bussen og kjørte. Så nå sitter jeg her i loungen på hostellet og nyter alle regnskog lydene og har salsamusikken i bakgrunnen.
Og kan ikke glemme den gode middagen jeg hadde på nabo restauranten zamir! De har mye god mat her nede.  Nå er klokka 17.45 og det er allerede mørkt her. Får se hva jeg gjør imorgen,  må definitivt få sett strendene og dyrelivet her!

Busstasjonen I San José.

En liten pause midt i bussturen.

5 kommentarer

Siste innlegg