7 ting du ikke må glemme før avreise

Du har bestilt alt og er klar som et egg for å hoppe på flyet. Og du skulle helst ha vært der i går. Det er ofte mye å tenke på før en reise, spesielt hvis det er en lengre en. Regninger, posten og alle disse vanlige dagligdagse tingene vi styrer med når vi er hjemme. Men det er en del ting som er viktig å huske før avreise som må ordnes også. 

 

  1. Reiseforsikring. 
    Dette er gull verdt å ha. Og skal du på en spennende ferie med dykking og fallskjermhopping. Så anbefaler jeg deg å lese igjennom hva som innebærer i din reiseforsikring. For det er ikke alle som dekker alt. Og hvor lenge du kan oppholde deg i utlandet. Ta kopier av reiseforsikringen og spre de litt ut. For eksempel, ha ett sammen med passet, ett med resten av dokumentene og et digitalt på mailen din. 
     
  2. Pass.
    Passet kommer en som regel ikke så langt uten. Men her må du også passe på at gyldighetstiden på passet varer en stund etter hjemkomst også. Mange steder må det være gyldig 6 mnd etter hjemreisedato. Ta også kopi av passet og oppbevar det med andre reisedokumenter og i digital versjon. 
     
  3. Visum.
    Nå er dette veldig forskjellig fra land til land. Men dette er noe som må gjøres før innreise. Denne nettsiden kan kanskje hjelpe deg med visum spørsmål. Husk også at noen land så trenger du ikke visum, men de vil se bevis på at du skal reise ut av landet igjen, som en flybillett for eksempel. 
     
  4. Vaksiner.
    Dette er en ting som fort kan gå i glemmeboken. Skal du utenfor Europa er det spesielt viktig å huske på vaksine, da det landet kan ha sykdommer du ikke er vaksinert eller beskyttet mot. Det er også selvsagt sykdommer hvor vaksinen enda ikke er kommet. Så det er en god ide å ringe nærmeste helsestasjon/legen din og høre hvilke vaksiner du trenger. Her kan du logge inn på “mine vaksiner”  hos helsenorge/folkehelseinstituttet og se hva du har blitt vaksinert mot fra før. 
     
  5. Flybilletter, hotell etc.
    Lag kopier, spre det rundt. Fortell foreldre eller venner hvor du er. Ha alt i papirform. For før du vet ordet av det er det kun gyldig i papirform. Når jeg skulle reise fra Costa Rica til California måtte jeg ha fysisk bevis på at jeg hadde godkjent ESTA søknad. 
     
  6. Penger.
    Finn ut hvilken valuta landet har som du skal til, og jeg anbefaler med å vente å ta ut penger til du er i landet du skal til. På forhånd er det lurt å ordne et kort som det ikke er noen avgift på for å ta ut penger. Personlig bruker jeg Bank Norwegian sitt, og har vært fornøyd med det. Bare husk å betal inn igjen penger før det går over rentefrist, det kan bli dyrt hvis du glemmer det. Spre også pengene ut. Legg nok sammen med passet så hvis du blir ranet, så har du noe i backup. 
     
  7. Spre det ut.
    Et personlig tips, for noe som gjorde at jeg følte meg tryggere var å spre ut verdisaker. Og lag en egen mappe på mailen din og legg kopier der. Aldri gå med alle pengene på samme sted. Blir du ranet mister du alt. Jeg la reiseforsikringsbevis, ett kredittkort, og nok kontanter til å kunne klare meg en liten stund, sammen med passet. Det låste jeg inne i et skap på hostellet. Hvor jeg også la inn reisedokumenter. I sekken hadde jeg også kopier av pass, forsikringen og andre dokumenter. Og i innerlommen på vesken hadde jeg kopi av pass og forsikring om noe skulle oppstå mens jeg var ute. Og jeg hadde alltid penger i bh´en! Skal godt gjøres å rane meg fra det området! 

 

Håper disse tipsene hjelper på forberedelsene til din neste reise. Og hvis du kommer på flere tips, så gjerne si fra! Her er facebook siden min om du har spørsmål eller flere tips. 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg