Hvorfor velge å være ulykkelig?

Nå er vi hjemme igjen etter en flott tur på sørlandet! Og jeg begynte å tenke på hvor mye glede jeg får av å reise. Det er aldri en endelig destinasjon, bare pitstop underveis på selve reisen. Gleden med å reise ligger i blodet. Gleden av å få komt seg ut, sett nye steder, smake ny og lokal mat. Lære om kulturer, menneskene. Man kan se hvor like alle er, men likevel hvor forskjellige vi er. Når man returnerer til hjembasen*, så sitter en igjen med tusenvis av nye minner, historier og erfaringer. Du ser hvor godt du selv har det, spesielt hvis en drar til fattigere land. Men veldig ofte så ser en at de er lykkeligere enn de rike landene også.

Costa Rica er et av verdens lykkeligste land, selv om mange lever i skur i fjellsidene. De tar vare på hverandre. Her til lands har man alt man trenger og mer, men aldri før har så mange vært deprimerte og stressa. Mer ensomme. Det hjelper lite hvis du sitter i toppleiligheten din midt i byen, men du er ulykkelig. 

(Fortsetter under bildet)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: Privat, Arenal Volcano i La Fortuna, Costa Rica 2016

 

Derfor gjør jeg det jeg vil. Jeg jobber med drømmene mine så de blir til en virkelighet. Og jeg vil gjerne hjelpe andre til å gjøre det samme. Om det bare så er å inspirere. Til å sette i gang tankeprosessen til “hva er det jeg vil?” 
Man trenger ikke så mye ting, det vi trenger er opplevelser. For når du er 80 år og sitter på gamlehjemmet, så husker du ikke alle tingene dine, men alle de awesome opplevelsene og historiene.

Så ja, reise for meg er en evig drøm. Gå den ekstra fjelltoppen for å se enda litt mer utsikt. Stoppe opp for å se på den nydelige solnedgangen. Ta lokalbussen over kaldere fjell i et ellers tropisk land. Oppleve en storm av blinkende lyn på himmelen foran deg. Mingle med mennesker som du ikke en gang snakker samme språk som. Kjenne ydmykelsen for naturen, gleden sammen med fremmede og spenningen når du prøver ny mat. 

 

(Fortsetter under bildet)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: Privat, La Fortuna, Costa Rica 2016

 

For meg er det å reise. Det å oppleve. Det å kunne ha frihet til å leve livet mitt. Det betyr alt for meg. Så jeg velger å være lykkelig. Gjøre noe med mine drømmer. Gjøre endringer som trengs. Men gjør du det?

*Der du bor

 

#Torsdagstanker

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg