Rundttur i Norge

Tirsdag kveld ankom Darren Bergen etter en lang reise fra California. Han ga meg fritt spillerom til å legge all planlegging for turen hans til Norge, så her la jeg flere fluer i en smekk. Han fikk en dag på seg, onsdagen til å komme over jetlagen.

Torsdags morgen tok vi tidlig toget fra Bergen mot Oslo. Vel planlagt slik at dagslyset kom til vi nærmet oss fjellet. Det er mye nydelig norsk natur langs nsb banen Bergen-Oslo, og praktisk å samle mye norsk natur i en tur.
Vel fremme i Oslo droppet vi tingene raskt på Citybox Hotel. Ligger sentralt, rent og pent, praktisk rom. Derfra dro vi til Nasjonal Galleriet hvor vi fikk sett mye flott og gammel kunst.  Vi hadde en rask tur oppom slottet, før vi møtte min tante og onkel som bor rett utenfor byen. Vi hadde en fantastisk middag på Egon og storkoste oss der. Tiden gikk og kvelden kom fort. Vi slo følge bort til sentralstasjonen før vi gikk videre mot Operahuset og hadde en liten vandretur oppå taket. Og tuslet så tilbake til hotellet og tok kvelden.

Fredags morgen var det opp tidlig igjen. Og vi måtte rekke det neste toget som gikk i syv-tiden. Denne gangen retning Kristiansand. Vi fikk med oss en flott soloppgang, duppet litt av på veien, før vi var fremme i 12 tiden. Vi dro innom HT Sushi i byen (for de har så god sushi). Vi ruslet litt rundt, kikket på kirken, gikk langs havna og fikk se fortet. Litt senere ble vi plukket opp av to venner, som vi sov hos fra fredag til mandag.

Lørdagen slappet vi av. Sov litt lengre etter å ha vært oppe sent, før vi dro avgårde til sørlandssenteret. Jeg fikk møtt flere venner og gamle kollegaer, kjøpt litt mer godt å ha i glasset før vi fikk dyreparken billetter til neste dag. Vel hjemme hadde vi en fantastisk hjemmelaget middag, før folk begynte å komme til “game night“. Da er det masse spill av alle slags typer. Det blir bare ekstra morro med noe godt i glasset. Og morro, det hadde vi! Og det var utrolig godt å møte igjen så mange gode venner også!

Søndag var det å stable seg på beina etter en artig og sen kveld. For nå venter dyreparken på oss. Siden det er søndag, så er åpningstidene litt kortere også. Men vi rakk å se når de matet tigrene, løvene, ulvene (selv om ingen ulver kom da), gaupene, jervene og fjellrevene. Vi tuslet rundt og fikk sett tropiske dyr og krypdyr. Vi frøs (vel, jeg frøs) og drakk varm drikke. Det var en koselig dag, og det var lite folk i parken. Etter det dro vi hjem, skiftet klær, fikk i oss litt mat før vi tok med hundene og dro på tur til Høvåg. Og vi rakk akkurat solnedgangen over havet, mens vi grillet pølser og drakk kakao med gode venner.

Mandagen kom raskt, og det var på tide for oss å komme oss videre på reisen. Vi fikk leid oss en bil og kjørte til Stavanger og ble der en natt. Vi utforsket byen litt, spiste god mat og slappet av før vi gikk Preikestolen neste dag. Noe som var en utrolig artig tur! Vi var veldig heldig med været, føret og alt. Det var klart, og isen hadde smeltet bort. (Det kan være farlig å gå der på vinteren, så det er ikke anbefalt uten guide eller riktig utstyr.) Men vi var heldig. For sikkerhets skyld snakket jeg med både Turistforeningen i område og et lokalt guided selskap, men som sa at det var trygt å gå opp. Siden det er såpass utenom sesongen, så var det nesten ingen folk i løypa. Vi møtte rundt 6-7 folk, og var helt alene på toppen. Noe som var helt fantastisk, siden det som regel alltid er folk der.

PS: 26 North Restaurant and Social Club er en helt fantastisk restaurant! Vi var på den i Stavanger, og servicen, maten og alt var helt fantastisk!

Etter turen til Preikestolen så turet vi videre mot Haugesund. Ikke at det skjedde så himla mye der. Vi kom frem sent, fikk en god gratis kvelds på hotellet vårt. Slappet av, fikk tatt en god dusj. Og hadde egentlig tenkt å stå opp tidlig så vi kunne kjøre videre før vi måtte betale mer for parkering i gata. Det skjedde jo ikke. Istedet våknet vi senere på dagen, rakk en god frokost. Og slapp unna med frykten for parkeringsbot.
Vi kjørte en tur ned til Åkrehamn, slappet av med utsikt utover havet før vi satte kursen videre mot Bergen.
I Bergen fant vi en parkering for natta, da bilen skulle leveres neste dag, og vi fikk overnatte hos min søster som bor i byen. Vi slappet av, preiket skit og spiste god taco.

Neste dag så var det avgårde for å levere bilen før vi tuslet rundt i byen, spiste en god frokost og fikk sett de klassiske stedene Bergen har å tilby.

Etter en nydelig solskinnsdag i Bergen by så dro vi hjemover igjen. Hadde en fantastisk fjelltur i solskinn! Men det er et eget kapittel. Hele rundturen i Norge har vært fantastisk med masse venner, turer og opplevelser!