Nei, jeg vil ikke se penisen din

I det siste har tankene mine kvernet litt rundt. Og for å dekke mest mulig, så vil jeg bruke ordet respekt. Det er så utrolig mye, nesten litt for mye innenfor ett ord. Det å ha respekt for medmennesker, dyr og naturen. Respekt for andres tid. Respekt for kvinner (og menn) Da sikter jeg mest til hvordan så mange menn behandler kvinner i dag. Det er trist at det er færre og færre gentlemen. Hvis en mann holder oppe en dør så kvinnen kan gå først i dag, så blir en mer overrasket, positivt overrasket selvsagt. Fordi det er så få som gjør det fortsatt i dag. 

Respekt for andres tid. For tid er den ene tingen som ingen kan kjøpe. Det ene som ingen kan få igjen. Hvordan du bruker din egen tid er opp til deg selv. Bare så lenge ingen andre kaster bort din tid. Det er også mange andre tidoppslukende ting. Som bilkøer og telefoner. Men det er et annet kapittel. 

Respekt for medmennesker. Måten du behandler andre på og måten andre behandler deg på. Og her er det så mange ting menneskeheten har feilet stort på. Og da håper jeg vi bare lærer av våre feil. For håp, det er noe vi virkelig trenger. Sammen med tiltak i noen kategorier. Da sikter jeg mest til de som ikke har respekt for dyr og natur. (Mishandling av dyr, kaste søppel i naturen etc) Og så har vi alle løgnene mennesker forteller seg selv og ikke minst andre. Hvorfor lyver mennesker? Hva tjener man på det? Sannheten kommer ut før eller senere. Om det går 1 dag eller 10 år, så vil sannheten komme ut. 

Respekt for kvinner. Nå har jeg satt hovedfokuset på kvinner. Menn trenger like mye respekt fra kvinner. Men i dagens samfunn vil jeg tørre å påstå at kvinner blir sett mer på som et “objekt” enn hva en mann blir. Vel, noen vil kanskje kalle meg gammeldags (eller ikke), men jeg forventer å bli behandlet med respekt. Det innebærer i alt som blir sagt, vist og gjort. Jeg har svært liten tålmodighet til overs til de som ikke gjør det. 
Noen burde sette opp en utdanning for menn verden over i hvordan å behandle kvinner. Nei, jeg vil ikke ha gratis opphold i marokko i bytte mot sex. Nei, jeg har ingen glede av å få snap av penisen din. Har jeg brødre – nei, er jeg gift – nei. Men jeg er fortsatt en person med egne frie valg. Det betyr ikke at jeg skal bli med deg. “Fordi jeg som kvinne trenger en mann.” Og av alle ting. Et nei, er et nei. Det spiller ingen rolle om du spør på nytt hver andre time. 

Så hvorfor har det blitt sånn for så mange kvinner? Hvorfor blir vi fremstilt slik? Og hva er det vi må gjøre for å komme oss ut av denne objektiseringen? For vi er ikke bare et hull. 

Bare litt frustrasjon og masse tanker i ett. Respekt er noe jeg setter veldig høyt. Viser du ikke respekt til meg, så er ikke du noen jeg vil omgås med, snakke med eller bruke av min tid på. 

 

#TorsdagsTanker

0 kommentarer

Siste innlegg