Manuel Antonio

Jeg bodde på Hostel plinio 2 netter. Kom frem ikke lenge før det ble mørkt og regnet høljet ned. Veldig flott Hostel, hvis en klarer å se bort i fra småkryp her og der. Eg har ikke noe problem med alle lizards’ene som krøp på veggene,  men edderkopper. Neitakk. Så heldigvis ikke altfor mange av de.
Fant selvsagt ut at nasjonalparken er stengt på mandager. (jeg kom frem på søndag) Så mandag tok jeg lokalbussen fra hostellet og til Manuel Antonio. Det er ca 10-15 min unna. Og det koster alltid 305 colones. Det er 4-5 norske kroner.
Og stranden i Manuel Antonio var så sykt fin! Måtte tidlig avgårde da regnet begynner i 2-3 tiden der. (det er forskjellig etter hvor i landet du er)

Så jeg chillet på stranden i en del timer,  sjekket ut noen lokalbutikker. Ble skikkelig solbrent med bikiniskille. Før jeg dro tilbake til hostellet.

Så på tirsdagen ble det er litt travlere dag. Det ble sent i seng kvelden før da jeg hang med to fra Israel,  og var i Quepos og spiste middag sent med de. Vi møttes først i La Fortuna da vi sov på samme rom på hostellet og vi møttes helt random igjen i Manuel Antonio. Så måtte jeg pakke alt kvelden i forveien og prøve å booke meg neste overnattingssted,  uten at jeg helt hadde bestemt meg for hvor jeg ville dra.

Så neste morgen var det opp halv 7, spise frokost,  rydde meg selv ut av rommet,  få låst inn sekkene ved resepsjonen og få tatt en guidet tur i nasjonalparken Manuel Antonio.
Og for en artig tur! Vi så to dødelig giftige slanger. To forskjellige type aper (hørte den tredje). Jeg fikk sett Costa Rica største sommerfugl,  som er like stor som begge mine hender samlet. (en vinge = en hånd) Vi så edderkopper,  mindre biller,  krabber, flaggermus, vaskebjørn, et dyr som er i slekt med vaskebjørn,  men som jeg ikke husker navnet på.

Denne slangen kaller de “kiss of death”. Hvis du blir bitt mister du først synet ditt,  så slutter du å puste før du får hjerteinfarkt. Det er motgift mot det,  men gjelder å få det i tide.

Denne slangen husker jeg ikke hva het. Men guiden forklarte at den er så farlig og så vanskelig å se at hvis en guide faktisk ser den,  så pleier de vanligvis ikke å si noe da noen turister sliter med å se den og går nærmere,  så blir de bitt. Og at det faktisk er ganske uvanlig å se denne slangen før det er for seint,  at vi var veldig heldig som fikk sett den.

Vi fikk sett White faced monkey og squirrel monkey. Men hørte howler monkey fra lengre inn i skogen.

Akkurat der vi gikk her var det ekstremt varmt. Det var varmt og høy luftfuktighet fra før av,  men akkurat her var det på grensa. Luften var helt stillestående i tillegg.

Etter nasjonalparken så var det rett tilbake til hosteller,  hente sekken og komme seg avgårde. Tok lokalbussen til Quepos og rakk akkurat lokalbussen til Puntarenas. Så tok jeg ferge i 1,5 t, og taxi enda en time før jeg ankom Montezuma samme kveld.
Jeg møtte to jenter fra statene som ikke hadde overnattingsplass,  så de joined meg og vi spleiset på et hotellrom ved stranda. Bilder kommer snart! Ps: Montezuma er nydelig flott!

Håper alt er vel hjemme i Norge! Snakkes!

0 kommentarer

Siste innlegg