Hvordan få respekt, og hva man ikke bør gjøre

Noe som er veldig viktig for meg, og som alltid har vært viktig for meg er respekt. Holdningen til andre mennesker rundt deg. At du ser på andre som dine likemenn eller setter de høyere enn deg selv. At du respekterer andre som de er. Uansett hvem de liker, hva de sier eller hvor de er fra. Det at du aksepterer hvordan andre er, og at du viser det gjennom ord og handlinger. 

Hvis noen oppfører seg respektløst ovenfor andre mennesker eller meg selv, havner de veldig kjapt på liste over mennesker jeg ikke liker å være rundt. Alle skal kunne være seg selv uten frykt for at noen slenger med leppa eller ler av en. Som oftest så er det også slik at hvis en viser respekt mot andre, så viser også de til deg (selv om det også finnes unntak). 

  • Du oppnår ikke respekt ved å gjøre andre redd for deg. Da går en mer i selvforsvar eller går med frykt
  • Ærlighet. Du oppnår lite eller ingenting ved å være uærlig, og så fort man oppdager at du lyver for folk, så mister du andres respekt for deg. 
  • Handlinger. Ting som noen folk går igjennom eller valg som de tar. For eksempel veteraner, frivillige hjelpearbeidere/sykepleiere/leger som drar til krigsområder. 
  • Valg. Noen ganger må en ta tunge valg. Og selv om en ikke alltid er enig i avgjørelsene som blir tatt, så må en respektere personen som tar de og avgjørelsen i seg selv. Selv om det kan være vanskelig. 
  • Noe jeg har lagt merke til, er at personer med en tittel eller stilling oppnår raskere mer respekt enn en helt vanlig hverdagsperson. For eksempel politi, militære, folk i høye stillinger og rike folk. (Personlig merker jeg stor forskjell i hvordan folk ser på meg nå kontra når jeg hadde militæruniformen på.) 
  • Vis at du ser andre. Si hei, spør hvordan det går, gi et nikk eller et smil. Det å overse andre viser ikke respekt. 
  • Selvrespekt. Sett grenser, vit hva du står for, ikke aksepter hvis folk behandler deg respektløst.

 

#TorsdagsTanker

0 kommentarer

Siste innlegg