Året 2016

Året 2016 har definitivt hatt mange større forandringer for min del. Det har vært både opp og nedturer og jeg har lært så utrolig mye, og vokst på det. Tiden før vi entrer ett nytt år er ofte en tid vi tenker tilbake på alt som har skjedd, og hvor langt vi har komt.  Nå entrer vi øyeblikk enda ett nytt år – 2017. Og jeg har oppsummert hvordan 2016 har vært.

Nyttårssaften til 2016.

Var min forlovede og jeg hjemme hos mine foreldre på vestlandet og feiret. Vi hadde stjerneskudd og champagne og koste oss aldeles mye. Både tiden før og etter nyttårssaften hadde vi nydelig vær, flotte fjellturer og slappet av med ferie og familie. 

Rundt 10-15 dager senere ble det slutt mellom min forlovede og meg. Dette er en av de større nedturene og jeg fikk kjenne på kjærlighetssorg. Følelsen av å ha mange drømmer og planer sammen, til at alt jeg så var svart tomhet. (dette er noe jeg tror mange erfarer, men som ikke så mange snakker om.) Jeg endte opp med å google meg frem til de forskjellige stadiene med kjærlighetssorg med tårer i øynene og ble mer bevisst på hvor jeg var og hva jeg kunne gjøre mentalt for å komme fortere over det. Med god hjelp fra min ex. 

Vi bodde sammen fra januar til starten av juli sammen som venner. Vi er fortsatt gode venner i dag. Det er ingen av oss som har gjort noe galt, og vi har alltid respektert og vært 100% ærlig med hverandre både før og etter bruddet. Etter en liten stund begynte det å klarne mer opp for min del og jeg startet helt på nytt med “hva vil jeg?” Og jeg fikk kontakt med en skole, så jeg skulle på skole til Costa Rica. Og i mellomtiden vi bodde sammen, hadde vi også mange flotte motosykkel turer. 


 

Skole i Costa Rica

Da jeg endelig hadde bestemt meg for å dra, så satt jeg og kikket på flybilletter og fikk ordnet med vaksiner, vitnemål og alt som måtte klargjøres før avreise i september. Første skoledag skulle være 19 september. Men det gikk ikke som planlagt. Etter nye regjeringen kom har det komt nye regler og det ble masse styr. Flybillettene var allerede bestilt og vaksiner tatt. Så da det ble avlyst så ble det til en backpacking tur i stedet. 

Tiden i mellom

Mellom Juli og september før jeg dro bodde jeg hjemme hos foreldrene mine. Med kun oppsparte midler og ingen jobb i det tidsrommet så var det starten på å leve litt trangere. Jeg satt og gjorde research hver dag og startet med å lage en noelunde reiseplan. Finne ut hva jeg kunne pakke og hvor jeg kunne sove. Jeg la inn California i reiseplanen min og fikk ordnet med ESTA søknaden. Dagene bestod fort av å stå opp, spise frokost, ut på tur i fjell og elelr skog. Ta masse bilder. Komme inn, lese og jobbe med research, middag, mer research, en film på kvelden og så seng. Og det var veldig deilig å kunne legge opp sin egen hverdag. Ikke minst kjenne reisebugen i magen full av glede og klar til å dra!

 

16 september

Endelig var dagen der. Avgårde dro jeg med 2 dagers reisevei før jeg ankom Costa Rica 18 september. Jeg hadde en fantastisk 2 ukers tur hvor jeg bestemte alt selv (siden jeg dro alene) og tok hver dag som de kom. Siden jeg hadde gjort research på forhånd, så hadde jeg masse gode hosteller å velge mellom, men jeg bestilte kun de to første nettene før jeg dro fra Norge. Resten bestilte jeg dagen før mens jeg var der nede. Og slik ble også hele reiseruten min forandret mens jeg var der. Man møter så himla mange hyggelige mennesker, og mange ga meg tips til gode steder å spise og til steder å se. Det er og fantastisk å møte andre mennesker som er like glade i å reise som meg. 

2 oktober

Dette er dagen jeg satt meg på flyet mot California. Jeg landet i Los Angeles sent på kvelden og ble hentet av Darren. Darren er en fantastisk fyr. Og det kommer til å høres helt sprøtt ut, men vi møttes første gang da han fløy helt fra California og til Houston hvor jeg hadde en mellomlanding på vei til Costa Rica 17 september. Han hentet meg i LA, og vi kjørte hjem til hvor han bor i San Clemente hvor jeg bodde hos han i mitt opphold i California. Vi hadde flotte reiser rundtom til både Pismo Beach, Big Sur, Redwoods, San Diego, vi var på konsert og vi hoppet i fallskjerm. Og jeg forstår nå hvorfor så mange er glad i California. Det er så utrolig flott der!

19 oktober

Satte jeg meg på flyet hjem igjen. Uten å egentlig ville dra hjem igjen og avslutte eventyret. Den 20 oktober landet flyet og jetlag viste seg for første gang. Jeg sov i 14 timer og det første jeg gjorde når jeg stod opp var å sjekke nye flybilletter. Jeg tok også beslutnigen med å endre på noe i livet mitt hvor jeg vil ha mer frihet til å utforske verden, men også kunne jobbe. Så jeg startet med å kunne starte opp for meg selv. Som en online entrepreneur da. 

 

Desember

Trangen til å reise er ikke blitt mindre. Og det er en stor motivasjon til å jobbe hver eneste dag med å komme i gang som online entrepreneur. Jeg føler jeg har lært mer på den tiden siden jeg startet enn hva jeg lærte på tiden min i skolen. Og jeg har definitivt lært mer nyttige ting. Det går opp for meg hvor fort dette året har gått. 

To dager før julaften fikk familien mi beskjeden vi ikke hadde forestilt oss skulle komme. Kommunen privatiserte den 1 kilometer lange veien opp til hit vi bor. Kommunen hadde det oppe som en sak i fjor for å privatisere, og vi kjempet alt vi kunne for at det ikke skulle bli det. For det betyr at vi må flytte, uten valg. Denne gangen så fikk den ene naboen vi har en telefon fra lokalavisa om hva de syns om at veien er oppe for å bli privatisert igjen. Og da kunne avisa fortelle at kommunen skulle ha møte i januar angående det. 22 desember, skulle vise seg å bli dagen vi fikk vite, helt tilfeldig at kommunen allerede hadde privatisert veien 15 desember. Uten å så mye som ta en telefon, sende mail eller noe til oss som blir berørt. Så desverre så ender året 2016 med viten om at vi må så snart som mulig begynne å rydde i tingene og gjøre oss klar til flytting.  

Ellers så fikk jeg også jobb i den lokale blomsterbutikken DeKorina i desember, og det skal bli godt å endelig få min første lønning igjen etter et halvt år uten inntekter. Og jeg føler jeg har vært utrolig heldig som har fått en så flott sjef og hyggelige kollegaer hvor vi kan være kreative sammen på jobb. Bare synd jeg får en veldig mye lengre reisevei nå siden vi må flytte. 

Jeg ser for meg at 2017 blir et år med enda flere forandringer, så det blir spennende å se hva vi har i vente!

Godt nyttår alle sammen! 

0 kommentarer

Siste innlegg