En helomvending i livet

Dette innlegget viser stor kontrast til det forrige, en real helomvending. Men det var det som skjedde med livet mitt også. Det ble snudd på hodet. 

Etter å ha jobbet på Island sommeren 2017, landet jeg hjemme 6 oktober med mange nye minner og erfaringer. Etter å ha jobbet og spart opp penger, og sulten på flere eventyr, så var neste reise allerede bestilt. Var hjemme i tre uker, pakket om, møtte venner og familie før jeg skulle reise over lengre tid igjen – var planen.

Ferden startet i California. Ankom i slutten av oktober, og var der i en måned. Fikk med meg en amerikansk halloween og fikk gått ut “på byn” med venner, Vi feiret thanksgiving (to ganger da vi ble invitert hjem av to forskjellige familier). Vi hadde motorsykkeltur til Mexico (Baja California). Roadtrip til Las Vegas og overnattet hos en venn der etter en natt ute på den livlige byen. Jeg fikk kjørt på Route 66 i Arizona på vei mot Grand Canyon. Det tar sin tid å kjøre fra Las Vegas til Grand Canyon, så når vi kom frem var det mørkt. Vi kjøpte oss lommelykter, lue og teppe. Så satt vi igang å gå inn i Grand Canyon i mørket, nesten ved midnatt. Vi gikk ni kilometer innover før vi fant et lite platå imellom fjellene. Teppet ut, lommelykter av og millioner av stjerner over oss rammet inn av fjellene rundt oss. Soloppgangen var magisk. Fjellene farget enda mer røde av sola på vei opp for en ny dag. 

Jeg hadde en fin tur til San Fransisco. Fikk med meg turiststeder som Alcatraz, Pier 39, Den kjente røde Golden Gate i San Fransisco. (Vitnet et frieri i solnedgangen og fikk æren av å ta bildet av det nye forlovede paret etterpå.) Møtte mange utrolig hyggelige mennesker og fikk sett andre sider av byen. Fikk også sett det mindre bra. 

Kvelden før, bare timer før flyet våres skulle gå videre mot Ecuador og Galapagos øyene kom jeg på at tante rød skulle ha kommet og gått før den flyreisen. En test ble tatt, og vi fikk sjokk. Den var positiv. 

Vi dro likevel. Galapagos har vært på toppen av drømmereisemål i nesten ti år. Rundt et døgn senere var vi der. På drømmedestinasjonen min. Fortsatt i sjokk, valgte vi å fokusere på opplevelser og reisen. Vi fikk svømt med kjempeskilpadder og haier, snorklet med fargerike fisker i turkist hav og besteget en vulkan. Vi hadde ettermiddagslur i hengekøyer på stranden og omgikk dyrearter som kun eksisterer på disse øyene. Som Bluefooted boobie, en fugl med blå føtter. Og the marine iguana, noe som ser ut som en forhistorisk liten drage som svømmer i havet. Det manglet ikke på nye opplevelser. 

Svangerskapskvalmen kom krypende etter hvert, noe som gjorde alt enda mer realistisk. Tiden vår på Galapagos gikk mot slutten og barnefaren reiste hjem til California og min ferd mot fastlandet Ecuador startet. Planen min var at jeg skulle reise i Sør Amerika i tre måneder. Men etter noen netter i dårlig forfatning på et hostell i Quito, Ecuador endret planen seg fort og flybilletter hjem ble bestilt. Kun en ting ifølge planen ble fulgt.

SOS Barnebyer. Mine foreldre har vært faddere hos de i mange år, og endelig når jeg skulle til samme landet de har et fadderbarn, så fikk jeg besøkt barnet. Og samtidig møtt så mange utrolig snille og hyggelige mennesker. Det var en totimers kjøretur utenfor hovedstaden, og mens vi kjørte igjennom ecuadorisk landskap vitnet jeg til utrolig mye nydelig natur og fikk sett en annen side av landet. Anbefaler SOS Barnebyer på det sterkeste. De er åpen om alt, hvordan det går med barnet, forklarer angående familien, situasjonen, skolegang etc. De ansatte viste meg også rundt på kontoret i hovedstaden hvor alt skjer. 

Et par dager etter SOS Barnebyer startet ferden hjemover. Det tok to døgn. Det mest minnelsesverdige på den turen er de tusenvis av stjerneskudd gjennom natten over Atlanterhavet. Det var i midten av desember tjuesøtten, og det var meldt om ekstra mye stjerneskudd på grunn av meteorsvermen Geminidene. Det var utrolig vakkert. Og jeg pakket en pute og et teppe ved hodet så det utestengte lyset innenfra i flyet. Det ble helt mørkt. Der satt jeg, med våte kinn, tenkte på fremtiden, med frøet i magen og studerte tusenvis av stjerneskudd over havet. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fra siste roadtripen på Island. Dette er Goðafoss​. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Seilbåttur med venner i solnedgang ikke langt fra Laguna Beach.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På vei tilbake etter å ha overnatten inni Grand Canyon.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Alcatraz i San Fransisco. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den berømte Golden Gate Bridge i San Fransisco.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
MC tur til Valle de Guadalupe og Ensenada, Baja California i Mexico. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Somewhere in Mexico.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Santa Cruz, Galapagos Islands.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ser ned i litt av krateret på den største vulkanen på Isabela, Galapagos Islands.

 

DCIM100GOPROG0359697.
Svømte med skilpadder nesten like store som oss. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På toppen av vulkan på Isla Isabela, og ser ned mot Elizabeth Bay. Det er der de fleste pingvinene bor nå. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En Bluefooted Boobie.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En Marine Iguana.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Utenfor rommet på Isla Isabela, Galapagos Islands.

 

 

Jeg håper jeg kan inspirere Leon til å se verden sammen med meg. Det er fortsatt så mye usett! 

2 kommentarer

Siste innlegg